duktigaannika

Stickmetoden "Magic Loop".

Av duktigaannika - 2011-03-20 11:38

Jag ska nu förklara för alla intresserade hur man stickar med metoden "magic loop".

Man behöver en rundsticka, minst 80 cm lång.

Och så garn, så klart.

  

Lägg upp önskat antal maskor på rundstickan.

Jag brukar lägga upp maskorna på bägge nålarna så blir uppläggningsvarvet lagom hårt.

Här har jag lagt upp 40 maskor.

  

Dra sedan ur den ena nålen.

  

Nu ska arbetet delas på mitten.

Här delar jag alltså stickningen efter 20 maskor.

  

Dra kabeln på rundstickan så att de två nålarna ligger parallellt med varandra.

  

Det är viktigt att maskorna ligger rätt så att inte stickningen "snor sig".


Sedan drar man i den bakre stickan.

Dra tills en liten "loop" (öggla) blir kvar på vänster sida.

  

Nu är det bara att börja sticka.

Sticka hela stickan ut, 20 maskor alltså.

  

Här har jag stickat 20 maskor.

  

Då vänder jag på stickningen.

  

Och drar i kabeln så att stickorna hamnar parallellt igen.

  

Sen är det bara att göra som jag gjorde i början:

Dra i den bakre stickan till det är kvar en liten "loop" på vänster sida.

  

Sticka med den högra stickan 20 maskor, alltså stickan ut.   

Lätt som en plätt va ? :)

  

 
 
Ingen bild

Syrran

20 mars 2011 16:50

Jag håller mig till mina fem stickor. Än så länge i alla fall.
Det ser inte alls lätt ut!!!

duktigaannika

20 mars 2011 16:52

Det är inte svårt. Prova får du se.

 
Anna

Anna

22 mars 2011 08:41

Exemplariskt tydlig instruktion! *Applåder* Och för dem som tycker att "magic loop" ser svårare ut än att sticka på strumpstickor: poängen är just den motsatta. Det är betydligt enklare (och blir snyggare övergångar i "skarvarna") om du använder rundsticka/-or istället för att jonglera med flera strumpstickor. Dessutom kan du sticka två strumpor/ärmar/vantar på samma gång - eventuellt får du använda två rundstickor istället för magic loop - vilket gör att du slipper "Second sock syndrome". Det vill säga att du inte mäktar med att sticka den andra strumpan.

http://www.billigt-garn.net

duktigaannika

22 mars 2011 10:29

Tack för den fina kommentaren :)

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards